שטרסבורג – בירת חבל אלזס

שטרסבורג (בצרפתית: Strasbourg, או כפי שהמקומיים מבטאים: סטרסבור), היא עיר צרפתית השוכנת קרוב לגבול גרמניה-צרפת, אך למעשה היא ממוקמת בצפון-מרכז חבל אלזס הצרפתי ונחשבת כבירתו. בנוסף היא מהווה יעד לביקור גם למטיילי היער השחור בשל יופיה ועושר תרבותה וכמובן קרבתה הגאוגרפית אליו.
בשטרסבורג גרים כ-280,000 איש והיא בין 10 הערים הגדולות בצרפת. כיום היא מהווה מרכז בנייה, רפואה ותקשורת גדול, בה שוכנים בנייני הפרלמנט האירופי, והיא בעיקר ידועה בבתיה היפים ובמספר נקודות עניין תיירותיות.
פעמים רבות בהיסטוריה עברה שטרסבורג משלטון גרמני לצרפתי, מה שהשאיר חותם מעורב גרמני-צרפתי בתרבות שלה, בקולינריה, במראה המבנים ובשפה המדוברת בה. בנוסף הקהילה היהודית בשטרסבורג היא מהעתיקות והידועות באירופה.
רבים ממטיילי היער השחור מגיעים לשטרסבורג ליום שכולל ביקור במרכזה, קצת שופינג וקולינריה, אולי מעט תרבות, ביקור ברובע צרפת הקטנה (Le Petite France) ועוד.
מטיילים רבים גם מגיעים אליה לשבת בשל הקהילה היהודית, בית הכנסת, האפשרות למזון כשר וכדומה.

נכון לקיץ 2019 – חברת ארקיע מפעילה טיסות ישירות שבועיות לשטרסבורג. אפשר גם לטוס לנמל באדן-קרלסרוהה  שאינו רחוק, או לבאזל השוכנת דרומית ליער השחור ומשם ולהגיע אליה תוך כשעה ברכבת.

להלן יפורט ההמלצות לביקור בעיר שנאספו בעיקר על ידי שרה, מטיילת מנוסה וחוקרת, במהלך שבוע מהנה בקיץ 2019 🙂
.

 

מה עושים? איפה לנים? ומה רואים בשטרסבורג?

האזור המעניין בעיר הוא הרובע העתיק, שמציע כמובן שפע של בתי מלון מדרגות שונות, כדאי להתאכסן בו ופשוט ללכת ברגל לכל מקום. העיר איננה גדולה והנגישות לכל האתרים פשוטה וקלה. לאתרים מחוץ לאזור זה אפשר להגיע בקלות ובזול בטראם – קונים כרטיס ל-24 שעות במרכז המידע לתיירים ואחר כך אפשר להטעין אותו לפי הצורך.
> לחיפוש לינה בשטרסבורג לחצו כאן…

מרכז המידע לתיירים שוכן – איך לא – בכיכר הקתדרלה המפורסמת של שטרסבורג. זוהי נקודת הציון הבולטת ביותר, צריחיה נראים למרחוק והיא משמשת מרכז ונקודת יציאה לכל רחבי העיר.
> לצפיה במיקום כיכר הקתדרלה…

במרכז זה תוכלו לקבל את כל  המידע הנחוץ לביקור קצר או ארוך. אנחנו קנינו pass לשלושה ימים (19.90 אירו לאדם) שהיקנה לנו כמה אטרקציות חינמיות ואחרות בחצי מחיר.
מומלץ לסייר בעיר בשלוש האפשרויות שמקנה ה-pass:

  1. סיור של כארבעים דקות ברכבת קטנה (לילדים ולמבוגרים גם יחד) העוברת בסימטאות העיר העתיקה ובכל האתרים המרכזיים. אוזניות עם הסבר בעברית!

  2. שיט של כשעה וחצי בסירה בתעלות החוצות ומקיפות את העיר. גם כאן הסברים באוזניות האישיות, אך לא בעברית לצערנו.
  3. סיור רגלי עם מפה ומכשיר אודיו המתעכב על הבניינים והאתרים הבולטים בעיר עם הסברים קצרים ומאירי עיניים (אנגלית, צרפתית וגרמנית בלבד)

יש גם סטודנטים צעירים שעורכים סיורים רגליים חינמיים שבסופם נהוג לתת להם טיפ כראות עיניכם. גם הם יוצאים מכיכר הקתדרלה.

אתרים מרכזיים בשטרסבורג

  • קתדרלת נוטרדאם והמוזיאון הצמוד אליה – פשוט לטייל שם, לצלם וליהנות מהאוירה, לשבת בבית קפה באזור (זהירות ממלכודות תיירים).
  • השעון האסטרולוגי בתוך הקתדרלה. אמנם אטרקציה היסטורית וטכנולוגית מעניינת – כבר 800 שנה הוא מצלצל בדיוק בשעה 12:30 בצהריים ובמקביל מתקיימת תצוגה של תרנגול קורא, פסלי אנשים קטנים מהלכים ועוד (מי שהיה בפראג זוכר שכון דומה בכיכר העיר). אלא שההתארגנות סביב הכניסה המוקדמת ווההמתנה הממושכת מייגעות ומתישות. ההסברים בפנים רק בצרפתית ובגרמנית, וגם הסרט בו צופים (בעמידה!) לפני שהשעון מצלצל מדובב רק בשתי השפות הללו עם כותרות זעירות באנגלית שרק מי שעומד ממש ממול יכול לראותן. אם אתם עם ילדים לא מומלץ להיכנס להרפתקאה הזאת למרות קסמה.
    לעומת זאת – בלילות הקיץ מוקרן על קיר הקתדרלה מופע אור קולי מרהיב שאין להחמיץ! מופע דומה מוקרן גם על קיר ארמון רוהאן מול הנהר.
  • ארמון רוהאן (Palais Rohan) – מבנה מרשים המכיל שלושה מוזיאונים שונים – ארכיאולוגיה, אומנות יפה ואומנות העיצוב (decorative art). זה האחרון מציג את רהיטי הארמון, כולל המיטה בה ישן נפוליאון ומיטתה של מארי אנטואנט (אם אין לחם – יאכלו עוגות) וכן כלי בית יפהפיים וחפצים אחרים ששימשו את בני המלוכה.
    ארמון רוהאן Palais Rohan
  • המוזיאון האלזסי – ממוקם בבית טיפוסי ומכיל תצוגה יפה של התרבות העשירה והפולקלור המקומי. מוצגים מחיי היומיום של תושבי חבל אלזס, רהיטים, כלים, צעצועים, בגדים, בעלי מקצוע שעברו מן העולם ועוד ועוד. בקומה המוקדשת לדתות השונות, יש תצוגה גדולה יחסית של היהדות המקומית – מנורה ענקית, קערות פסח, פרוכת רקומה, שופר ועוד חפצים המוכרים לנו ומעוררים התרגשות.
  • ואם הזכרנו את הנקודה היהודית – בחבל אלזס כולו ובשטרסבורג עצמה פרחו קהילות יהודיות רבות, שרובן הושמדו בשואה. במרכז העיר, קרוב לתחנת הרכבת הוקמה אנדרטה צנועה במקום בו ניצב בית הכנסת המפואר שנשרף בידי הנאצים ותמונות שלו בימי תפארתו. בית הכנסת החדש נבנה מחוץ לעיר העתיקה באוזר Contades וניתן להגיע אליו בטראם E מכיכר רפובליק.
  • המוזיאון לאמנות מודרנית – מבנה זכוכית מרשים ובו תצוגות מתחלפות.
  • רובע "צרפת הקטנה" Petit France היפהפה, עמוס היסטוריה ומשומר להפליא. מסעדות ובתי קפה יחכו לכם כאן, ותוכלו גם לשוטט לצד תעלות המים ולצפות בסכרים ובגשרים המתרוממים.
    הפרלמנט האירופאי
  • הגשר המכוסה – חובה לעלות עליו ולצפות במראה המרהיב של העיר כולה הפרושה בפני המתבונן, כולל שני מגדלים צלבניים המתנשאים לגובה.
  • כיכרות העיר – בשטרסבורג כמה כיכרות מרכזיות מלבד זו של הקתדרלה. בכל אחד מהם כדי לבקר, לשבת בבית קפה, להיכנס לחנויות, והילדים יוכלו להנות מן המזרקות ומן הסחרחרות – כיכר גוטנברג, כיכר קלבר, כיכר ארמון רוהאן (Placa du Chateau) ואחרות קטנות יותר. כמו כן מומלץ לטייל לאורך הרציפים (Quai) היפים ליד התעלות.
  • מוסדות האיחוד האירופי: למי שמתעניין בפוליטיקה האירופאית, הנוגעת גם לנו כישראלים מומלץ ביקור בקומפלקס הענק של מוסדות
  • האיחוד הכולל את הפרלמנט האירופי המרשים. טראם E מגיע לתחנת הפרלמנט ופעמיים ביום ב-14:20 וב-16:30 מתקיימים סיורים מודרכים בבניין. אם יש לכם מזל, זה יהיה ביום בו מתקיימים דיונים.
  • קניות: סניפים של הרשתות הגדולות נמצאים במרכז העיר: גלרי לה פאייט, ,Printemps H&M , Etam ,Desagual  ורבות רבות אחרות. קניון Les Halle ליד תחנת הרכבת הוא חגיגה צרכנית לאוהבי קניות.
  • פארקים וגנים – כמו בכל עיר אירופאית גם כאן שפע של פארקים וגנים ציבוריים להנאת התושבים והתיירים, להתרעננות ושקט מהמולת העיר. הגנים הבוטניים שהוקמו כבר ב-1884; Parc de l'Orangerie Le הוותיק ממנו (1740) המציג צמחים ועצים מכל אזורי צרפת; והפארק שהוקם כאות ידידות בין צרפת לגרמניה לאחר יריבות ארוכה: Le Jardin des Deux Rives לכולם אפשר להגיע בקלות בטראם.
  • משהו לילדים? מרכז המדע מתאים לגילאים 3-15 ומקבל תשבוחות רבות. למידע נוסף…
  • טיולים מחוץ לעיר – אם לא שכרתם רכב ובכל זאת רוצים לצאת מן העיר ולהציץ אל חבל אלזס הידוע ביופיו הרב – תוכלו לבדוק את החברות המציעות טיולים יומיים לשפע של יעדים: למשל לעיר קולמר שבדרום חבל אלזס, לעיירות וכפרי דרך היין האלזסית, לבאדן באדן הגרמנית, לטירה המפורסמת Haut Koenigsburg castle שנבנתה במאה ה-12 בידי שליטים גרמניים בראש הר גבוה הצופה אל נופי העמק המקסימים.

לסיכום: שטרסבורג היא פנינה תיירותית פחות מוכרת לתייר הישראלי, אך מציעה חוויות מגוונות ומעניינות ונקודת מוצא לסיורים גם בחבל אלזס היפהפה.

> מחפשים מקום לינה באיזור שטרסבורג? תוכלו למצוא מספר רב של הצעות כאן…
> למידע נוסף על חבל אלזס – לחצו כאן…
> למסלולי טיול של מטיילים שעברו גם בחבל אלזס – לחצו כאן…

הגשר המכוסה
ארמון רוהאן
הפרלמנט האירופי
אלזס