פרייבורג | Freiburg

העיר פרייבורג | Freiburg נחשבה מאז ומתמיד ל-'בירת היער השחור'הקסם של פרייבורג בלילה

פרייבורג היא העיר הגדולה (או אף היחידה) באזור, בת כ-230,000 תושבים, ולמעשה שוכנת בדרום מערב היער – בשוליים שלו – ולא ממש בתוכו.

שמה המלא של העיר הוא למעשה Freiburg im Breisgau, שזה בתרגום חופשי לעברית: פרייבורג אשר ב-בריסגאו, בריסגאו הוא שם האזור שבין הריין לפאתי היער המערביים. העיר, אשר הוקמה במאה ה-12, רכשה את חירותה מהרוזן ששלט בה (עניין לא פשוט בימי הביניים), ומאז קיבלה את שמה (Freiburg) שפירושו: "עיר חופשייה". לשם זה משמעויות רבות אפילו בימינו: יש בה אוניברסיטה פעילה ומרכזית ששומרת אותה צעירה ואטרקטיבית, וזו גם העיר שבה זורחת השמש ימים רבים בשנה – יותר מכל עיר אחרת בגרמניה (לא לדאוג, בחורף גם כאן קררר…).

עניין נוסף ששומר את פרייבורג מעודכנת, הוא הדגש ששם השלטון המקומי על נושא איכות הסביבה, גם לפני שלהיות "ירוק" הפך לאופנה עולמית; בפרייבורג הליכה ברגל היא מקודשת, וישנם שבילי הליכה ומסלולי אופניים רבים בעיר ובסביבותיה; החוקים השונים והנוקשים דואגים לבנייה ירוקה בתוך העיר והשמירה קפדנית על איכות הסביבה גרמו להכתרתה – כבר ב-1992 – כ"עיר הירוקה ביותר בגרמניה".

אז, מה יש לעשות בפרייבורג? הנה כמה אטרקציות מרכזיות:

בניין Haus-zum-Walfisch-בפרייבורג
בניין Haus-zum-Walfisch-בפרייבורג

העיר העתיקה

הקתדרלה שבמרכז העיר העתיקה (ה-'מונסטרפלאץ' | Münsterplatz) מהווה את מרכז העיר כולה. זוהי קתדרלה גותית המתנשאת לגובה רב (מעל ל-110 מטרים), ואשר אל מגדליה ניתן לטפס ולערוך תצפית לנוף המדהים שסביב. בימים יפים במיוחד (ויש לא מעט כאלה) תוכלו לראות את קצות הפסגות בצרפת הקרובה יחסית. למעט התצפית, הקתדרלה עצמה היא יפהפייה, ויש בה ויטראז'ים מיוחדים, פסלים המספרים סיפורי מקרא ויצירות אמנות שונות. היא יפה הן מבפנים והן מבחוץ, ולא תוכלו להגיע לפרייבורג מבלי לראות אותה. למרגלות הקתדרלה מתקיים מידי יום, למעט יום א', שוק איכרים נחמד, שיפגיש אתכם עם האוכלוסייה המקומית החביבה. בשוק זו תוכלו להסתובב בין הדוכנים, שמציעים בעיקר מזון טרי אבל גם מזכרות. מומלץ במיוחד להגיע אליו בשבתות, בהן הוא נוטה להיות תוסס במיוחד.

טיול בעיר העתיקה יחזיר אתכם בקלות לחיי העיירה בימי הביניים: סמטאות צרות ורחבות, מרוצפות אבנים, בניין העירייה העתיק (ה- (Gerichtslaube, שממחיש את הבנייה המרהיבה מאותה תקופה, וה-Neues Rathaus, בניין האוניברסיטה הישן שהוא תערובת של כל סגנונות הבנייה ש"עברו" על העיר במרוצת השנים, ובתוכו ניתן לערוך סיור מודרך מרתק על החיים האוניברסיטאיים של פעם… דבר שחשוב לזכור כשאתם מטיילים בעיר העתיקה של פרייבורג, הוא להביט תמיד למטה. באיורי החנויות תמצאו מעין פסיפסים שסימלו בעבר את תפקיד בית העסק שממול: פסיפס בצורת מספריים לחייט, כוס בירה מעידה על הבר הקרוב, ופרה מסמנת שהגיע הזמן לחתיכת בשר טובה מהאיטליז…

כנסיית הלב הקדוש בפרייבורג

ואם כבר מדברים על אוכל, בעיר תמצאו עשרות מסעדות ובתי קפה, שמתאימים לכל סגנון ותקציב. אל תהססו לנסות את האוכל המקומי – הישראלים נוטים לאהוב אותו מאוד, והמחירים לרוב לא יקרים. חיי הלילה בעיר הם די עשירים, פועל יוצא של ההוויי הסטודנטיאלי שלה, כך שבמהלך ערב בעיר תוכלו להיחשף גם אליהם.

למתעניינים בהיסטוריה, ובהיסטוריה יהודית בפרט – חפשו על המדרכות את "אבני הנגף", אלו אריחי זיכרון מנחושת אשר עליהם חרוטים שמותיהם ופרטי הגירוש / המוות של יהודים שחיו במקום, הם יופיעו במדרכות מול בתי המגורים של המגורשים. פרויקט זה מיושם בערים רבות בגרמניה ולא רק בפרייבורג. יש האומרים שגודל הכיתוב מכריח את הגרמנים להתכופף במעיין התנצלות או יראת כבוד כדי לקרוא את הרשום על הלוחות.

מים, ספא ומה שביניהם

ברחבי פרייבורג תמצאו את תעלות המים שהעיר ידועה בהם, Bachle. אלו הן תעלות קטנות ברובן – אל תבנו על רחצה בהן – אבל בכל זאת הן מהוות מקור למשחק על ידי ילדים המגיעים לעיר, בעיקר בהשטה של סירות נייר או בובות עץ. עבור הבוגרים שבכם מומלץ להיזהר מלטבול בתוך התעלות (או שזה דווקא כדאי. תלוי מה אתם מחפשים) – הסיבה היא האגדה המקומית שגורסת שמי שטובל בתעלות האלה, יתחתן בסופו של יום עם אחת מבנות העיר.

אטרקציה נוספת ביער השחור כמכלול היא אתרי הספא והמרחצאות, שתוכלו למצוא גם בפרייבורג. רבים מהמבקרים בעיר בוחרים להגיע אל ה-Keidel Minreal-Thermalbad, שמציע פינוקים המתאימים לזוגות ולמשפחות כאחד. באתר הזה תמצאו שמונה בריכות, חלקן מקוריות וחלקן חיצוניות, כאשר בכל ימות השנה מדובר על טמפרטורות גבוהות של מים שעשויות להגיע גם לכ-40 מעלות צלזיוס. יש כאן מפלי מים קטנים שפועלים על הגוף, זרמים, מתחמי סאונות, טיפולים ועוד.

מוזיאונים בפרייבורג

פרייבורג מציעה עבור המבקרים בה מספר מוזיאונים שניתן בהחלט לבקר בהם, גם אם לא בטוח שהם הטובים או המהנים ביותר באזור היער השחור כולו. מוזיאון שרבים מחשיבים כטוב ביותר בעיר הוא Augustiner Musuem. המוזיאון החביב הזה מתייחס במידה רבה לסיפורי הברית החדשה, וכולל פסלים ויצירות אומנות, בעיקר מתקופת הבארוק – יכול להיות שלא תבינו מה בדיוק אומר כל פריט, עקב היעדר ידע מספק לגבי הנצרות, אבל עדיין זו יכולה להיות חוויה יפה. אומנות מרשימה תוכלו למצוא גם במוזיאון לאומנות מודרנית, Museum fur Neue Kunst, שמציג יצירות שחלק גדול מהן הוא מהמאה ה-20 או ה-21.

היצע המוזיאונים של פרייבורג כולל גם מוזיאון ארכיאולוגי (Colombischloessle)שמחזיר את המבקרים בו לתקופות קודמות, כולל תקופת האבן או ימי הביניים. להיסטוריה של העיר ניתן להיחשף במוזיאון ההיסטוריה, ובו תערוכות קבועות הכוללות דגמים של העיר, פריטים חשובים בהיסטוריה שלה ועוד. המוזיאונים האלה פחות מתאימים לילדים, אבל מי שחובב היסטוריה ורוצה ללמוד קצת על כל מקום שהוא מבקר בו, ישמח לבקר בהם.

בסביבות פרייבורג

במרחק נסיעה קצר מפרייבורג יש מספר אטרקציות נוספות, שניתן בהחלט להקדיש להן זמן. ההולנטל (Hollental) הוא "עמק הגיהנום", אך אל תתנו לשם זה להטעות אתכם – מדובר באיזור טבעי יפהפה שממנו תוכלו לצאת לטיולים רגליים במסלולים קבועים ומסומנים, בדרגות קושי שונות. תוכלו לברר על כל אלה ולקבל המלצות בלשכת התיירות בפרייבורג.

טיול פופולארי בסביבת פרייבורג הוא אל ההר Schauinsland, המתנשא לגובה של כמעט 1,300 מטרים. אל ההר תוכלו לטפס רגלית (טיפוס לא פשוט של כארבע שעות) או האופציה המתאימה יותר לקהל הרחב – עם רכבל. זוהי נסיעה הרכבל הנחשבת לארוכה ביותר בגרמניה, עם כעשרים דקות של נסיעה, מה שמהווה אטרקציה בפני עצמה. ההר מציע מגדל תצפית שמספק נוף עוצר נשימה של אזור היער השחור והרי האלפים השווייצריים, עם מסלולי טיולים קצרים. לצד זה יש בראש ההר שני מוזיאונים קטנים שהביקור בהם הוא ממש לא חובה (מוזיאון המכרה ומוזיאון החווה).

גבעת Schlossberg ממוקמת במרחק קצר מהעיר, ותוכלו להגיע אליה ברגל או באמצעות פניקולר. מעבר לנוף יפה של העיר, מציעה הגבעה מספר אטרקציות מהנות עבור בני המשפחה: מגדל תצפית אשר כדי להגיע לנקודת התצפית שלו מטפסים על כ-150 מדרגות, מסעדה, מגרש מיני גולף ועוד.

מקום מומלץ נוסף הוא אזור הקייסרשטוהל (Kaiserstuhl), אזור הר געש כבוי שהמיקרו-אקלים שבתוכו הפך אותו לאחד המקומות הטובים בעולם לגידול גפנים ליין – הוא יין הבורגונדי המפורסם של איזור היער השחור. אם תהיו כאן במהלך החודשים החמים, תוכלו לערוך סיור טעימות באחד היקבים שבחבל.

משפחות עם ילדים (ולא רק) יכולות לבקר בפארק סטיינווסן (Steinwasen Park), הנמצא כ-20 ק"מ דרומית מפרייבורג. בפארק יש גשרי חבלים, מגלשות שלג מדומות, מתקן אבובים, רכבות הרים (כולל כאלה הנמצאות במבנה סגור), סרט בארבעה מימדים, רכבת העוברת במתחם הפארק ועוד הרבה הרפתקאות טבע ואתגר לילדים. אל תצפו כאן לפארק אירופה, אבל זוהי עדיין בחירה מצוינת למשפחות המבקרות באזור מערב היער השחור.

Abenteuer im Wald הוא פארק חבלים מומלץ מאד, הממוקם בעיירה בשם קנזינגן | Kenzingen שנמצאת קרוב מאוד לפרייבורג (כ-30 ק"מ צפונית מזרחית מהעיר). הפארק, שפירוש שמו בתרגום חופשי הוא "הרפתקאות ביער", מציע מסלול עתיר מכשולים באורך של כשני קילומטרים. בין היתר יש כאן גשרי חבלים, אומגות, מעבר בין פלטפורמות ועוד. אטרקציה מומלצת בו היא ה-Freefall, מתקן המדמה קפיצה חופשית מגובה של יותר משניים עשר מטרים. בגדול הפארק הזה מתאים לילדים ובני נוער, אבל לא בהכרח לילדים קטנים. מומלץ לתאם מראש עם אנשי הפארק, על רקע העובדה שבתקופות הפחות עמוסות הוא עשוי להיות סגור לביקורי קבוצות. קישור לאתר הפארק

לינה בפרייבורג

תיירים רבים לנים בפרייבורג או באיזורה בשל הקרבה ליער, לנהר הריין, לפארק אירופה ושוויץ. כלומר – במידה ומקומות אלו בתכנון שלכם – אפשר לנצל את מיקמה של העיר ללינה לכל התקופה לצורך טיול כוכב. במקרה הזה מומלץ שתראו את מיקום העיר ביחס לאטרקציות שאתם רוצים לבקר בהן, מה שיאפשר לכם לקבל את ההחלטה הטובה ביותר מבחינתכם.

בכל מקרה איננו ממליצים ללון במרכז העיר שכן ישנה בעיית חניה ובשעות העמוס קשה להיכנס ולצאת. ניתן ללון בכפרים שמסביב או בעיר עצמה אך לא במרכז, כאשר ההתניידות בעיר עצמה יכולה להיות ברגל או באופניים. אמרנו כבר שבדרך זו תוכלו להתנהג כמו תושב מקומי, וגם לתרום לאיכות הסביבה.

לחץ כאן למידע והזמנת מקומות לינה באזור פרייבורג, המציעים מקום חניה

Subscribe
Notify of
1 תגובה
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
חגי
21 במאי 2017 11:46

תודה על האינפורמציה על פרייבורג – אני אשתמש בה.