חבל אלזס

חביות בנות 250 שנה במרתף יין באלזס
חביות בנות 250 שנה במרתף יין באלזס

למרות שמדובר בחבל ארץ קטן יחסית (שטחו מגיע לכ – 8,280 קמ"ר), חבל אלזס נחשב לאחד האזורים המתויירים ביותר בצרפת. בהיותו בעל גבולות משותפים עם שוויץ ועם גרמניה, הוא נהנה מהשפעות רבות משתי המדינות, הבאות לידי ביטוי באוכל המקומי, בתרבות וגם בנופים עצמם. ההיסטוריה של חבל אלזס עשירה מאד, וסממנים רבים שלה מופיעים כמעט בכל פינה בו. הוא מושך אליו מיליוני תיירים בכל שנה, הן במהלך חודשי החורף והן במהלך הקיץ ועונות המעבר, הסתיו והאביב, אז מזג האוויר בו נוח ונעים מאד.

חביות בנות 250 שנה במרתף יין באלזס

בחבל אלזס מומלץ להתבונן ביותר מאשר תחנת מעבר במהלך טיול ביער השחור. מלבד האתרים המעניינים שכדאי לעצור בהם ב"שוויץ של צרפת", אפשר לקחת חלק במגוון רחב מאד של פעילויות המתאימות לכל הגילאים, כמו טיולי אופניים, טיולים רגליים בחיק הטבע, ראפטינג בנהר הריין וגם רכיבה על סוסים. המקום ידוע ביין המצוין שלו, כך שניתן לבקר ביקבים, ללמוד על הליך הכנת היין וכמובן שגם לטעום ממנו.

לרשימה של שווקים באלזס חפשו מה מעניין אתכם בתוך הלינק הזה.

נציין כמה נקודות חן באלזס, מסודרות מצפון לדרום, בהן תוכלו לבקר בשילוב עם היער השחור:

שטרסבורג | Strassburg

שטרסבורג ללא צל של ספק מצריכה ביקור של יום אחד לפחות. מכיוון ששטרסבורג הייתה בעברה תחת שלטון גרמני, ניתן למצוא בה לא מעט סממנים המאפיינים את התרבות הגרמנית והצרפתית, וזה, אולי, מה שהופך אותה למעניינות ושונה מערים אחרות באזור. היא עיר סטודנטיאלית, עיר הבירה של חבל אלזס וגם אחד ממרכזי השלטון של האיחוד האירופאי. יש בה אזור עתיק שבמרכזו עובר הנהר, והדרך הכייפית ביותר לסייר בו היא בשייט תעלות (שייט שאורך כשעה, יוצא ממרכז העיר ועובר ברוב האתרים החשובים שלה). יפה מאד להסתובב בין מראותיו הימי-ביניימים ביום, וגם ברומנטיקה של הלילה. רובע אחר נקרא צרפת הקטנה (Petite France) ובו בתים מסוגננים מאוד, בעיטור שחור-לבן ייחודי, לאורך הנהר…חוויה לעיניים!

קתדרלת שטרסבורג

קתדרלת נוטרדאם הגותית היא אחת היפות ביותר בצרפת, מבנה אדיר עם ויטראז'ים צבעוניים מרשימים. יש בה גם פסלים מיוחדים ושעון האסטרונומי, ובחודשים יולי ואוגוסט נערך מופע אור קולי מרהיב על חזית הקתדרלה, כל לילה מספר פעמים. מומלץ לטפס יותר מ-300 מדרגות לראש הקתדרלה, ובכך לקבל נוף עוצר נשימה של העיר (או אפילו היער השחור ונהר הריין, תלוי בתנאי הראות). ליד הקתדרלה תוכלו לבקר ב-Palais Rohan שהוא ארמון שבתוכו נבנו שלושה מוזיאונים לאומנות. רובע קרוטנו (Krutenau) הוא רובע הסטודנטים התוסס והמודרני, עם שלל בארים ובתי קפה.

עם הילדים תוכלו ללכת לפארק L'orangerie, פארק גדול עם הרבה בעלי חיים, מקומות לשבת, אגם בו ניתן לשוט, מפל והפתעות נוספות. ישנו גם גן בוטני יפה ומוזיאון טבע. מרכז המדע לגילאי 3-15 בעיר, Le Vaisseau, גם הוא נפלא. זהו מרכז פדגוגי בו אפשר לשחק, לחקור, וללמוד לפי הקצב וההתעניינות האישיים. מוזיאון מעניין אחר הוא המוזיאון האלזסי (Mussee Alsacian), שמאפשר לכם להיכנס ולחקור בתים בסגנון האדריכלות והעיצוב המזוהים עם האזור.

לקניות הסתובבו בשוק האיכרים הנע בין הרחובות בימי שבוע שונים, או ביום גשום גשו לקניון Les Halles. ניתן גם לעצור בכיכר קלבר וכיכר גוטנברג שביניהם יש מבחר נהדר של חנויות. עוד משהו ששטרסבורג ידועה בו הוא המסעדות המצוינות, שלוקחות את החוויה הקולינרית שמצפים לה בעת ביקור בחו"ל מספר צעדים קדימה.

ריקוויר | Riquewihr

הנוף הכפרי באלזס
הנוף הכפרי באלזס

ריקוויר היא עיירה מלאת חיות ומלאה גם בבתים עתיקים מסביבות המאה ה-16. במרכזה נמצא בית העיריה, ואפשר לטייל ברחובה הראשי שנקרא דה-גול, שבחודשי הקיץ הוא מדרחוב יפהפה. כך תחלפו על פני פסאג'ים יפים, וליד בתים עשויים מלאכת מחשבת, וודאי תמצאו לכם איזה בית קפה חמוד להתרגע בו.

ריקוויר נמצאת במרחק נסיעה של שעה משטרסבורג. יש בה מאפיות נהדרות, שניחוחות המאפים הטריים שבהן מגיעים לכל פינה בה, וגם האווירה הקסומה שלה הופכים אותה ליעד שכדאי לעצור בו, גם אם מטיילים עם ילדים. אפשר לנצל את ההזדמנות לארוחת צהריים קלה או פיקניק בסביבה. אוהבי היין ימצאו חנויות יין רבות בכפר, שהוא למעשה חלק מדרך היין של אלזס.

הצעה לעצירה בדרך היין לרקוויאר – בשל ההיסטוריה רבת המלחמות (ואיפה אין כזו?), ניתן למצוא בחבל מבצרים רבים שמחביאים סודות לא מעטים. אנו מציעים לכם לעצור בדרך בטירת הוט – קניגסבורג (Haut Koenigsbourg) – בעלת הנוף המשגע. ממש פנינה שתקועה לה על הר נישא.

משם המשיכו לריבווילה Ribeauvilléכפר ציורי סמוך, שידוע בזכות שלוש טירותיו והכיכר המרכזית הנעימה.

קייסרסברג | Kaysersberg

קייסרסברג היא עוד עיירה בסביבת חבל אלזס שהיא ממש ממתק, למרות (ואולי בגלל) שהיא קטנה מאד: שטחה כ-25 קמ"ר בלבד, ומספר התושבים בה עומד על כ-3,000. התפריט של קייסרסברג כולל בין היתר טירה ובתים עתיקים מוקפי כרמים לאורך נהר ה-Weiss. היא שוכנת בעמק קייסרסברג שמומלץ לעשות סיור נעים בין הארמונות והמבנים העתיקים המשובצים בו, כשמומלץ שלא לוותר על כיכר העיר מסביבה מבנים צבעוניים. זוהי חוויה גדולה לשוטט ברחובות הצרים של קייסרסברג, להיכנס מדי פעם לבית קפה ציורי, לאכול ארוחת בוקר קלה או לבקר ביקב.

מבנה עתיק בקולמאר

קולמאר | Colmar

מקייזרסברג אפשר להמשיך בנסיעה של עשרים דקות אל קולמאר, הממוקמת בחלקו הדרומי של החבל. העיר, ששגשגה מאד בעברה הרחוק, נחשבת ליעד תיירותי פופולארי מאד בשל המבנים העתיקים שבה, שבחלקם מספרים את סיפורה ההיסטורי המיוחד. ביקור בחלקה העתיק של העיר הוא ביקור שהוא בגדר חובה, בין השאר עקב השילוב שבין מבנים בסגנון הגותי לכאלה המאופיינים בסגנון אלזסי טיפוסי, למשל גוונים בהירים ואדניות פרחים צבעוניות. יש בו מדרחוב מקסים וגם מוזיאון לאמנות, המציג חפצי אמנות מתקופות שונות.

אטרקציה ייחודית נוספת שמציעה העיר הוא שייט בנהר שבה, שמסביר מדוע היא מכונה "ונציה הקטנה". זהו שייט שעובר בין האתרים השונים שלה ומפגיש את המטיילים עם העיר מזווית קצת אחרת, וללא ספק יפה במיוחד. דרך אחרת לטייל בעיר היא ברכבת התיירים, שעוברת במוקדי העניין החשובים שלה.

הזכרנו כבר כמה פעמים את היין האיכותי של חבל אלזס. קולמאר נחשבת מהבחינה הזו לבירת היין בחבל, מה שאומר שאם יש מקום בו ניתן לטעום יין איכותי במיוחד – זה המקום.

הרכבת הירוקה בקולמאר

מומלץ לסייר בקולמאר ברכבות התיירים, שיוצאות לסיור מקיף ורגוע בעיר עם הסברים גם בעברית! יש את הרכבת הלבנה, שנוסעת 7 ק"מ, כולל יציאה לכרמים מחוץ לעיירה (45 דקות) ואת הרכבת הירוקה שמסתובבת בעיר העתיקה.

תמצאו בעיר גם את מוזיאון הצעצועיםשבו אוסף של בובות, מכוניות צעצוע, צעצועים מכאניים ואוסף מרשים במיוחד של רכבות צעצוע.

מקולמאר לשטרסבורג משתרעת דרך היין, בעונת הבציר (ספטמבר-אוקטובר) אפשר ליהנות מטעימות יין ומחגיגות בציר. מומלץ לנסוע בדרכים הכפריות ולוותר על הכביש המהיר כדי לעבור בעיירות הקטנות.

מולוז' | Mulhouse

מולוז' היא העיר השנייה בגודלה בחבל אלזס (ממוקמת במזרח צרפת, מרחק של קילומטרים בודדים מהגבול עם גרמניה), עיר שמצריכה ביקור בעיקר בשל המוזיאונים המוצלחים שלה. מוזיאון המכוניות במולוז' מתאר את תולדות הרכב, והוא למעשה מוזיאון המכוניות הגדול מסוגו בעול. מדובר בתצוגה כל כך מוצלחת שגם מי שרחוק מהתחום לא יוכל להישאר אדיש. יש כאן אוסף עצום של כ-400 כלי רכב, החל בכרכרה הממונעת ועד ימינו, המוצג באולמות רחבים. ניתן ללכת בין המכוניות, אבל גם לסייר במקום עם רכבת קטנה העוברת בו. יש במקום גם פעילויות כיפיות לילדים, כמו למשל כניסה למכונית מסתובבת, נהיגה בסימולטור של מכונית מרוץ, סדנה לתיקון מכוניות וכן הלאה. בסופי השבוע של חודשי הקיץ נערכת במקום תהלוכת מכוניות במסלול הצמוד למוזיאון, כדאי לבדוק את שעות התהלוכה באתר.

במולוז' יש גם מוזיאון רכבת, Cite du Train, שנחשב אף הוא לגדול מסוגו בעולם. כאן תמצאו, באופן לא מפתיע, רכבות מתקופות שונות – חוויה גדולה לא פחות עבור הילדים. יתרון משמעותי כאן הוא שעקב גודלן של הרכבות, הילדים יוכלו לא רק להסתובב ביניהן, אלא גם להיכנס אליהן. מוזיאון המורשת של אלזס שמצפון למולוז' הוא מוזיאון פתוח ובו 70 בתי כפר אותנטיים, סדנאות של בעלי מלאכה ואוסף של קרוסלות ירידים גדולות מהמאה ה-19. במולוז' תמצאו לצד המוזיאונים גם גן בוטוני וזואולוגי (Parc Zoologique & Botanique de Mulhousee), שנחשב לעתיק מאד. הוא מציג מגוון אינסופי של פרחים וצמחים אקזוטיים, שיוצרים חגיגה של מראות. כמו כן תמצאו במקום אלפי בעלי חיים מאינספור מינים. קשה למצוא ילדים שיגידו "לא" למפגש עם בעלי חיים, כולל כאלה ייחודיים.

פארק הנסיך הקטן, אף הוא מצפון למולוז', הוא הפארק האווירי הראשון בעולם! ממש חדש, נפתח ב-2014. שני כדורים פורחים המחוברים לקרקע ימחישו לכם את שני כוכבי הלכת של הנסיך הקטן – הכוכב של המלך וכוכב הלכת של מדליק הפנסים. תמצאו פה גם באר אווירי שמרחף בגובה 35 מ', קרוסלה של כיסאות עפים, airousel, 'טיסת לילה' שהיא הרפתקה מלאה בהפתעות, או סיור ב"אנטונוב 2" אמתי – המטוס הדו-כנפי הגדול בעולם משנות הארבעים. המעבר בין כוכב לכוכב, בדו-מימד, תלת מימד וארבע-מימד, מוצג בארבעה בתי קולנוע גדולים. ועוד ועוד, כנסו לאתר למידע נוסף.

טירת הוט קניגסברג (Haut-Koenigsbourg)

חבל אלזס מציע לא מעט טירות, כאשר הטירה שנחשבת בעיני רבים למומלצת ביותר לביקור היא טירת הוט קניגסברג. בטירה וסביבתה יש את כל מה שאנחנו מצפים לו מאטרקציה משפחתית, או אפילו רומנטית: מראה מרשים בסגנון ימי הביניים, צריחים המשקיפים לנוף מריב של עמק הריין והרי הווז', חדרים (משוחזרים בחלקם הגדול) בהם תוכלו להתרשם מפריטים שיחזירו אתכם כמה מאות שנים אחורה ועוד. ניתן בכיף להעביר בטירה מספר שעות.

סיבה אחרת להגיע לאזור היא על מנת לבקר באטרקציות סמוכות, שניתן לרכוש כרטיס משולב לטירה ולהן גם יחד: ביקור בחוות קופים חביבה מאד וצפייה במופע נשרים. במהלך המופע משוחררים בעלי הכנף, כאשר המאלפים מסתובבים איתם בין המבקרים, מלמדים אותם על הגידול שלהם ועוד. כמו כן ניתן להסתובב במקום בין כלובים ומכלאות, בהם נמצאות החיות.

Subscribe
Notify of
4 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
שרגא
23 ביולי 2019 20:23

שלום

יש לי אפשרות לנסוע לחופשה זוגית בתחילת פברואר.
אנחנו מתכננים לנחות בבאזל

האם יש מה לעשות בחורף באיזור הזה?

תודה

טל, צוות היער השחור
4 באוגוסט 2019 8:56
Reply to  שרגא

הי שרגא, בפברואר יש בעיקר פעילות ביער עצמו ולא באלזס.
שם עונת החורף בעיצומה והררי גרמנים מציפים את היער. מגיעים בעיקר לאתרי סקי ומרחצאות.
חוץ מזה הכל לבן ויפה, הכבישים לרוב פתוחים גם כשיורד שלג, יש מסעדות וחנויות וכמה מוזיאונים.
גם באלזס יש פעילות אבל לדעתי דלה יותר, רק צריך כמו תמיד לתכנן מראש.

מם ריש
17 באוקטובר 2017 10:37

שלום, האם הכניסה ברכב שכור מן היער השחור לצרפת מחייבת סידורים כלשהם? האם ישנם בחבל אלזס ובעיקר בין היער השחור לשטרסבורג כבישי אגרה? מה להערכתם מרחק הנסיעה – בשעות – בין הקצה הגרמני של היער שהחור לשטרסבורג? תודה.

טל, צוות היער השחור
29 באוקטובר 2017 18:03
Reply to  מם ריש

הי
המעבר בין גרמניה לצרפת פתוח וללא כבישי אגרה. במקרים מסויימים יכולים לבקש לראות דרכון – זה נדיר.
כן כדאי להודיע מראש לחברת השכרת הרכב על המעבר למדינה אחרת.
לגבי מרחקים וזמני נסיעה – זה ממש קרוב, תלוי מאיזה קצה לאיזה קצה, תראה במפת היער השחור